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frost frames

audio-visual installation

This steel framed 2.7m square frosted glass screen represents like as a focus glass of a large format camera.
1,000 digital photo images of daily landscapes are projected at a high speed (1/30 - 1/75 second) on the screen from both sides. Two fast moving streams of images are contrasted on opposite sides of the screen. When the visitors cross the image beam, they will not see their own shadow on the screen, but those of the other visitors.

Sound material: Ryoji Ikeda

[ solo exhibition ]
2000. 3. - 4.
Kyoto Art Center / Kyoto, JAPAN
2001. 12. - 2002. 2.
Chapelle des Carmélites / Toulouse, FRANCE
[ group exhibition ]
1998. 5.
ARTLAB special exhibition - SPIRAL Garden / Tokyo, JAPAN
2000. 2. - 4.
"Musiques en Scéne", Musée d'Art Contemporain de Lyon / Lyon, FRANCE
2000. 2. - 3.
"EXIT FESTIVAL", Maison des Arts de Créteil / Créteil, FRANCE
2000. 3. - 4.
"VIA FESTIVAL", Le Manége - Salle Sthrau/ Maubeuge, FRANCE
2001. 1. - 3.
"media messages: look thru language", Sendai Mediatheque / Sendai, JAPAN
2003. 12. - 2004. 2.
"Cinémas du Futur", Lille 2004 - Capitale Européenne de la Culture / LILLE, FRANCE
2005. 12. - 2006. 6.
"Rising sun, melting moon: Contemporary Art in Japan", The Israel Museum/ Jerusalem, ISRAEL
2009. 10. - 11.
"A Blow to the Everyday", Osage Gallery / Hong Kong

@ Chapelle des Carmélites / Toulouse, FRANCE 2001

English / Japanese

On the screen of a square sheet of frosted glass as if it were a focusing glass in a camera are projected different images from both sides, and the audience see the images projected on the other side. A silhouette made by someone passing before the images is not seen on this side, but observed on the other side. By this two-way projection, the screen is not a mere space for reproduction of images, but a "membrane," as interface. Projected series of images shot by DV (digital video) camera with electronic high-speed shutter at 1/10000 second, and each digital images shown per 1/30 second. One projection is a close-up of a scenery taken from a car moving at a high speed, and the other subject is cut images of a human body by moving shot. The images are not what physical eyesight perceives but what can be caught only by "electronic eyes" and reduced to visible analog signals. They are "silent and crazy images (Takatani)" severed at a high speed by means of technology, and they penetrate our eyes as whiteout. Sound is in tandem with the changing memory counters on the four sides of the screen, and stops at random to cut off the time element in images.

(Kazunao ABE, Yukiko SHIKATA / ARTLAB Special Exhibition 1998)

カメラのピントグラスを想起させる正方形の両面加工の磨りガラスをスクリーンとして、表裏両方向から、別の映像がプロジェクションされている。観客はそれぞれ反対側から投射されたイメージを見ることになる。観客が映像を遮ることでできるシルエットは見ているこちら側では見えず、反対側に映しだされる。この両方向プロジェクションによって、スクリーンは単なる映像の再現空間を超えた、非物質的な皮膜となる。ガラスに投射される映像は、デジタル・ビデオカメラの 1/10000秒の電子高速シャッターで撮影したイメージの連続体を、ビデオの1フレーム(1/30秒)で表示したもので、一方のプロジェクションは高速移動する車からの自動撮影、もう一方は移動撮影による人間の身体のカットアップとなっている。再現される映像は、ファインダーを覗いた肉眼知覚による映像ではなく、デジタルにしか記載できない速度で切り取られたものを、人間の視覚可能なアナログ状態に還元していく過程ともいえる。これらは、テクノロジーによって高速に切断された「静かで気の狂った映像」(高谷)でありホワイトアウトとしてわたしたちの眼に侵入する。サウンドは、変化する4辺の数字のカウンターと同期し、ランダムに一瞬静止することで映像の時間性との切断を生み出している。

(阿部一直、四方幸子/アートラボ特別展 1998)