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La Chambre Claire

performance

65 minutes, no intermission
created through 3 weeks residence in Halle, Germany,
and premiered in 2008 for the THEATER DER WELT 2008 HALLE

2008. 6. 21. – 22.
Theater der Welt 2008 / Halle, GERMANY
2009. 11. 19. – 21.
Festival de Otoño / Madrid, SPAIN
2010. 6. 18. – 20.
GREC Festival / Barcelona, SPAIN
2010. 6. 29. – 30.
Festival de Marseille / Marseille, FRANCE
2010.11. 27. – 28.
Biwako Hall / Shiga, JAPAN
2012. 12. 7. - 9.
New National Theatre / Tokyo, Japan

Biwako Hall, Shiga / JAPAN 2010 / photo: Kazuo Fukunaga

English / Japanese

Performer:
Misako YABUUCHI, Yuko HIRAI, Olivier BALZARINI, Hiromasa TOMARI, Hidekazu MAEDA
Stage manager:
So OZAKI
Lighting design:
Seiko OUCHI
Sound design:
Takuya MINAMI
Computer program:
Ken FURUDATE
Video technician:
Ichiro AWAZU
Company manager:
Yoko TAKATANI
Production:
dumb type office Ltd.
Coproduction:
THEATER DER WELT 2008 HALLE

La chambre claire or camera lucida (light chamber) refers to those devices with prisms and mirrors used as aids to life drawing prior to the advent of the camera obscura (dark chamber). The photographic process as we know it today requires the darkness of a “black box” —camera body, darkroom— whereas this performance is staged entirely in light.
The year before he died, Roland Barthes wrote a treatise on photography entitled «La chambre claire». We can say this book is also as a requiem for his late mother.
Already quite interested in optics and photography, I chose the title to my own performance for its bright connotations. What inspired me in creating my work, however, is the notion of photographs as proof positive of “THAT-HAS-BEEN,” their power to evoke memories both societal and personal.
- Shiro Takatani

La Chambre Claire (or Camera Lucida) is a show built up from precise, symmetrical movements, inviting spectators to embark on a thought-provoking journey into their most intimate and personal territory. In this, his first solo work as creative artist and director, Shiro Takatani pays homage to the French writer Roland Barthes and his essay on photography, La chambre claire (1980). The result is a performance that blends theatre, the art of movement and installation to compose a great fresco full of subtle, elegant minimalist images that advance towards an aesthetic climax. Reflecting on photography and memory, the production invites us to embark upon an intimate, solitary journey to look inside ourselves and formulate a personal interpretation of what we see.
- from the brochure of Festival GREC (Barcelona, Spain)

出演:
薮内美佐子、平井優子、オリビエ・バルザリーニ、泊 博雅、前田英一
舞台監督:
尾﨑 聡
照明:
大内聖子
音響:
南 琢也
コンピュータ・プログラム:
古舘 健
ヴィデオ技術:
粟津一郎
制作:
高谷桜子
製作:
ダムタイプオフィス
共同製作:
THEATER DER WELT 2008 HALLE

高谷史郎、初のソロ監督パフォーマンス作品。ロラン・バルト著『明るい部屋』から構想を得た、実験的意欲作。 2008年、フェスティバルTheater der Welt からの招聘を受け、約3週間の滞在制作を経て、ドイツ、ハレにて初演。 「<明るい部屋>とは、カメラ・ルシダ [camera lucida](英語では「light chamber」)これはプリズムや鏡を備えた器具で写生するための装置のこと、すなわちカメラの前身ともいえる器具のことで、カメラの語源となっているカメラ・オブスクラ [camera obscura](暗箱、暗室。英語では「dark chamber」)と対をなす言葉。写真ができる(像が結ばれて定着する)過程は暗箱というブラックボックスの中で起こっているけれども、今回のパフォーマンスの舞台では、すべてを明るみのもとにさらすような、そんな構造の舞台をつくってみたかった。 ロラン・バルトの『明るい部屋』は写真についての書であり、もともと写真や光学系のことに興味があった僕は、『明るい部屋』というタイトルのもつ明るさの(包み隠さない)響きに惹かれてそのタイトルを選び、「それは、かつて、あった」という紛れも無い事実を提示する写真それ自体について、そして、写真から発する記憶/思い出(社会的な、あるいはごく個人的な)についてなど、参加してくれたメンバーたちとともに作品の構想はひろがっていった。」 (高谷史郎)